Friday, December 11, 2020

Νέα έκθεση της ΕΕ δείχνει έλλειψη προστασίας από διακρίσεις λόγω ηλικίας πέραν της απασχόλησης

Οι διακρίσεις λόγω ηλικίας παραμένουν ευρέως διαδεδομένες σε όλους τους τομείς της κοινωνίας. Μια νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής παρέχει περαιτέρω επιχειρήματα σχετικά με την ανάγκη ενίσχυσης της προστασίας από τις διακρίσεις λόγω ηλικίας εκτός του τομέα της απασχόλησης. Μας κάλεσαν να συζητήσουμε τα πορίσματα της έκθεσης σε ένα εργαστήριο που διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ισότητας.


Με βάση το Ευρωβαρόμετρο του 2019 για τις διακρίσεις στην ΕΕ, η διάκριση λόγω ηλικίας παραμένει μια από τις πιο διαδεδομένες μορφές διακρίσεων. (40% των ατόμων στην ΕΕ πιστεύουν ότι οι διακρίσεις λόγω ηλικίας είναι ευρέως διαδεδομένες στη χώρα τους). Οι διακρίσεις λόγω ηλικίας συμβαίνουν στον τομέα της απασχόλησης, αλλά είναι επίσης πολύ διαδεδομένες στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες. Οι διακρίσεις κατά την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη είναι ένας τομέας ιδιαίτερης ανησυχίας για τα άτομα ηλικίας άνω των 55 ετών, η οποία έχει αναφερθεί στο πλαίσιο του COVID-19.
  

Η νομοθεσία της ΕΕ καλύπτει μόνο τις διακρίσεις λόγω ηλικίας στην απασχόληση

Σε αυτό το πλαίσιο, η επέκταση της προστασίας από διακρίσεις πέρα ​​από τον τομέα της απασχόλησης είναι εξαιρετικά σημαντική . Η οδηγία πλαίσιο της ΕΕ για την απασχόληση προστατεύει από διακρίσεις λόγω ηλικίας, μεταξύ άλλων, στον τομέα της απασχόλησης και της επαγγελματικής κατάρτισης. Age_discrimination_law_outside_Empl_field-EC_report-Dec20-cover-περικοπήΑπό το 2008 έχει υποβληθεί πρόταση για μια νέα οδηγία που θα καλύπτει επίσης τους τομείς της κοινωνικής προστασίας, της εκπαίδευσης, της στέγασης, της υγειονομικής περίθαλψης και της πρόσβασης σε αγαθά και υπηρεσίες. Ωστόσο, 12 χρόνια μετά, η προτεινόμενη οδηγία δεν έχει δει το φως της ημέρας. Μια πρόσφατη έκθεση, συγγραφέας της Elaine Dewhurst από το ευρωπαϊκό δίκτυο νομικών εμπειρογνωμόνων για την απαγόρευση των διακρίσεων και την ισότητα των φύλων, εξετάζει την τελευταία λέξη της προστασίας κατά των διακρίσεων λόγω ηλικίας πέραν της απασχόλησης σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Αυτή η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι από μόνη της, ο Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων - που περιλαμβάνει μια διάταξη που απαγορεύει τις διακρίσεις λόγω ηλικίας - δεν επαρκεί για την προστασία των ατόμων πέρα ​​από το πλαίσιο της αγοράς εργασίας. Επομένως, η έγκριση της λεγόμενης οριζόντιας οδηγίας για την απαγόρευση των διακρίσεων θεωρείται απαραίτητη για την κάλυψη αυτού του κενού .
  

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δεν εφαρμόζει το ίδιο επίπεδο ελέγχου σε περιπτώσεις διακρίσεων λόγω ηλικίας

Απαγορεύεται επίσης η διάκριση λόγω ηλικίας βάσει της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ΕΣΑΔ), η οποία δεσμεύει όλα τα κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης. Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, αυτή η προστασία παραμένει περιορισμένη ως προς το πεδίο εφαρμογής και την εφαρμογή της. Ακόμη και αν η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν περιορίζεται στην αγορά εργασίας, η διάταξη περί μη διάκρισης (άρθρο 14) μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε σχέση με ένα από τα άλλα άρθρα της σύμβασης, όπως το δικαίωμα στην ελευθερία ή μυστικότητα. Επιπλέον, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δεν έχει αποδεχτεί την ηλικία ως εξίσου σοβαρή βάση διάκρισης. Αυτό σημαίνει ότι οι περιπτώσεις διακρίσεων λόγω ηλικίας είναι πιο πιθανό να θεωρηθούν αναλογικές, λογικές ή δικαιολογημένες, επειδή εξυπηρετούν θεμιτό σκοπό.
  

Η εθνική νομοθεσία παρέχει μερική ή καμία προστασία από διακρίσεις λόγω ηλικίας

Σε εθνικό επίπεδο, η προστασία από τις διακρίσεις λόγω ηλικίας ποικίλλει από τη μία χώρα στην άλλη. Συνολικά, παρά τη γενική πρόθεση προστασίας από τις διακρίσεις λόγω ηλικίας, στις περισσότερες χώρες, η προστασία παραμένει άνιση και ελλιπής . Συχνά εξαιρούνται ορισμένα πεδία και υπηρεσίες, μόνο ορισμένες περιοχές των ομοσπονδιακών χωρών προσφέρουν προστασία ή καλύπτονται μόνο δημόσιες υπηρεσίες.

Για παράδειγμα , στην Ιρλανδία, ορισμένα κοινωνικά πλεονεκτήματα δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας κατά των διακρίσεων. Στη Λετονία, μόνο δημόσια κρατική / δημοτική υγειονομική περίθαλψη, στέγαση και υπηρεσίες προστατεύονται βάσει της νομοθεσίας κατά των διακρίσεων. Στην Αυστρία δεν υπάρχει προστασία κατά των διακρίσεων λόγω ηλικίας όσον αφορά την πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες στον ιδιωτικό τομέα. Στην Πολωνία, τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν καλύπτονται από διατάξεις κατά των διακρίσεων στον τομέα της εκπαίδευσης. Επιπλέον, στην Πολωνία καλύπτονται μόνο λίστες αναμονής για την παροχή υγειονομικής περίθαλψης.

Σε ορισμένες χώρες, η προστασία δεν βασίζεται σε συγκεκριμένη εθνική νομοθεσία, αλλά σε γενικές συνταγματικές εγγυήσεις ή στην ερμηνεία της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κενά και αποκλίσεις. Επιπλέον, όπως συμβαίνει με την οδηγία για την απασχόληση της ΕΕ, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, οι διαφορές στη μεταχείριση λόγω ηλικίας μπορούν να δικαιολογηθούν από διάφορους νόμιμους στόχους και εξαιρέσεις. Τέτοιες εξαιρέσεις είναι ιδιαίτερα διαδεδομένες στον τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, οι οποίες επιτρέπουν τη δυσμενή μεταχείριση με βάση την ηλικία στην πρόσβαση στην ασφάλιση και την πίστωση, για παράδειγμα. Σε άλλες περιπτώσεις, δεν υπάρχουν ρητές εξαιρέσεις στο νόμο, αλλά οι κατηγοριοποιήσεις βάσει ηλικίας είναι γενικά αποδεκτέςΩστόσο, η έκθεση σημειώνει μια ευπρόσδεκτη τάση να απομακρυνθούμε από τις γενικεύσεις προς πιο εξατομικευμένες αξιολογήσεις της διαφορικής θεραπείας βάσει ηλικίας, η οποία θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των στερεοτύπων ηλικίας.

Παρά τα κενά και τις διαφορές αυτές, ωστόσο, η έκθεση καταδεικνύει ότι συνολικά τα κράτη μέλη συμφωνούν σε βασικές έννοιες της νομοθεσίας περί ισότητας και πώς εφαρμόζονται στις διακρίσεις λόγω ηλικίας . Τομείς ανησυχίας περιλαμβάνουν τα θέματα θυματοποίησης, πολλαπλών διακρίσεων, εξαιρέσεων για τον τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών (συμπεριλαμβανομένων των τομέων ασφάλισης και τραπεζών) και την έλλειψη νομολογίας στον τομέα της εκπαίδευσης. Αυτό είναι ένα σημαντικό εύρημα που δείχνει ότι υπάρχει γενική συναίνεση σχετικά με την ανάγκη επέκτασης της προστασίας όσον αφορά τις διακρίσεις λόγω ηλικίας, αλλά και όταν οι συζητήσεις για την οριζόντια οδηγία πρέπει να στοχεύουν προκειμένου να επιτευχθεί συναίνεση, η οποία είναι απαραίτητη για την έγκρισή της.
  

Ο ηλικιωμένος στη ρίζα των διακρίσεων στους νόμους και την πολιτική της ΕΕ

Η συνάδελφός μας Nena Georgantzi συμμετείχε στο νομικό σεμινάριο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ισότητας και συμμετείχε στο εργαστήριο για τις διακρίσεις λόγω ηλικίας πέρα ​​από το πεδίο απασχόλησης όπου παρουσιάστηκε αυτή η έκθεση. Η Nena παρουσίασε εμπειρίες διακρίσεων ηλικιωμένων στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες. Τους συνέδεσε με το ευρύτερο κοινωνικό φαινόμενο του ηλικιωμένου που επικρατεί επίσης στο νόμο και την πολιτική σε επίπεδο ΕΕ και σε εθνικό επίπεδο. Η Nena ολοκλήρωσε κοινοποιώντας τις συστάσεις της έκθεσης σχετικά με τη βελτίωση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου και τονίζοντας περαιτέρω:

  • την ανάγκη για περισσότερη εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση μεταξύ των νομικών,
  • την ανάγκη να επικεντρωθεί η πολιτική της ΕΕ στην ισότητα των ηλικιών ,
  • την προστιθέμενη αξία μιας νέας σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για την αμφισβήτηση των υφιστάμενων προκαταλήψεων στους νόμους, την πολιτική και την υπόθεση.

  
Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε με τη Nena Georgantzi, Συντονιστή Πολιτικής AGE για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και τη Μη Διακρίσεις:  nena.georgantzi@age-platform.eu

No comments:

Post a Comment

Η μηνιαία σας ενημέρωση του ΟΗΕ για τη Δεκαετία Υγιούς Γήρανσης Μάρτιος 2023

  Η μηνιαία σας ενημέρωση του ΟΗΕ γ...